Nákup po telefonu 383 800 155 


 

Světový den spánku

Na pátek před březnovou rovnodenností připadá Světový den spánku. Ačkoliv se v minulosti zdravý spánek příliš neřešil, nyní, s nástupem hektického životního tempa vyspělých zemích, je osvěta problematiky spánkových poruch téměř nezbytností. Světový den spánku každoročně pořádá asociace spánkové medicíny, jejíž cílem je snížit zdravotní rizika prostřednictvím pravidelných preventivních kontrol.

Spánek a jeho přínos

Spánek je velmi důležitý regenerační proces, který nám zabere zhruba třetinu života. Bez spánku rychle ztrácíme kontrolu nad tělem a myslí. V mnoha kulturách je spánek dodnes považován za mysteriózní součást našeho bytí, proto je mu také přikládán mimořádný význam. Zajímavé je, že i přes současnou vyspělost na poli vědy, stále nedokážeme ani zdaleka popsat všechny spánkové procesy.

Na kvalitním spánku a regeneraci se podílí také vhodný výběr matrace.

 

Spánkový cyklus

Spánkový cyklus je u každého z nás trochu jiný. Obecně a velmi zjednodušeně můžeme říci, že se jedná o střídání epizod REM a NREM v závislosti na délce spánku. V první fázi REM dochází k intenzivní činnosti mozku a snění, oproti tomu v druhé fázi dochází k výraznému úvolnění a útlumu mozkové činnosti.

Harmonická atmosféra umocní dokonalý odpočinek.

Základy spánkové hygieny

Abychom se vyvarovali možným zdravotním rizikům a poruchám spánku měli bychom si osvojit pár základních pravidel spánkové hygieny. Zde je několik činností, kterým bychom se měli před spaním rozhodně vyvarovat:

Alkohol

Můžeme mít pocit, že nás alkohol ukolébá k slastnému spánku, ale opak je pravdou! Alkohol je pro naše tělo velmi obtížně odbouratelný, proto ve spánku dochází k významnému zkrácení fáze REM. Oslabení REM způsobuje zhoršení schopnosti soustředění a únavu v bdělém stavu.

② Cigarety

Droga s povzbuzujícím účinkem nebude před spaním to pravé. Noční abstinence během spánku navíc způsobuje předčasné buzení.

③ Stres

Rozhodně největší příčinou nespavosti je stres. Buďte proto na sebe hodní a nehádejte se. Alespoň před spaním ne. V důsledku stresových situací tělo vyplavuje tzv. stresové hormony, jako je například kortizol, a ty výrazně znesnadňují usínání. Zkuste vyřešit problémy v jinou než večerní dobu a odložte důležitá rozhodnutí. Ne nadarmo se říká, ráno moudřejší večera.

Pralinky

Věděli jste, že je čokoláda zdrojem kofeinu a teobrominu? Obě tyto látky jsou silně stimulační, takže pokud máte problémy s usínáním, rozhodně nedoporučujeme. Hořká čokoláda má až třikrát větší povzbuzující účinky než čokoláda mléčná.

⑤ Cvičení

Vydatný trénink v pozdních večerních hodinách nám také může znesnadnit usínání. Zacvičte si proto raději až ráno. Před spaním se vaše tělo ukonejší ke spánku spíše poklidnou večerní procházkou.

Pomocí povlečení a přehozu ve stejném dezénu vykouzlíte ložnici snů.


Datum zveřejnění: 16.03.2018